Ensimmäinen taiteilija-avustus

Vuoden alusta tammikuussa oli Seinäjoen kaupungilla avoin haku; taitelija-avustukset, nuorten taiteenharrastajien avustukset 2025.

Ensimmäistä kertaa sovin kategoriaan. Avustusta sai hakea ainoastaan ammattimaisesti taidetta harjoittava henkilö. Myönnettävät avustukset olisivat pieniä, eikä niitä ensisijaisesti myönnettäisi samalle henkilölle peräkkäisinä vuosina.

Näin Y-tunnuksen omaavana tämä mahdollistui minullekin.

Aina silloin tällöin näkee hakumahdollisuuksia erilaisiin tukiin. Ne ei kuitenkaan mahdollistu ns itsenäisille taitelijoille, jotka maalailevat vain omissa nimissä. Usein vaaditaan kuuluminen taiteilijaliittoon tai sitten tuo Y-tunnus, vaikka toiminta tai harrastus ei olisikaan päätoimista.

Tänä vuonna Seinäjoen kaupunki jakoi avustuksia yhteensä 15 200€. Minun nimeni oli positiivisesti siellä aakkoslistan alimmaisena. Taidetarvikkeisiin sain avustusta 500€. Marraskuun loppuun mennessä tehdään vielä selvitys siitä, onko maksettu tuki käytetty alkuperäiseen tarkoitukseen.

Tuki tuli tarpeeseen ja olen kiitollinen tästäkin osallisuudesta.

Tässä on mm ensimmäinen teos, joka värittyi tuen myötä 90x90cm:n kokoiselle canvas-pohjalle. Akryylivärimaalaus Hiljaisuus metsän yllä. Se saapuu usvan saattelemana. Teoksen koko on 90x90cm. Myynnissä galleriassani.

Värikylläisyydellä jatketaan. Sitä luontokin meille nyt tarjoilee. Ammennetaan väreistä ja valoista voimaa. Kiitos kun käväisit, tapaamisiin!

-Tiina-

Vuoden viimeinen

Tässä sitä taas ihmetellään mihin aika katoaa ja kiihtyykö ajankulku vanhetessa. Vuodenvaihde tulee lopulta aina liian nopeasti. Tässäkö tämä oli ja pohdintaa mitä sain aikaan, tavoittelinko vai toteutuiko joku haaveistani? Muistinko olla tarpeeksi kiitollinen ja osasinko välillä heittäytyä tuntemattomaan? Luulisin. Jokainen vuosi kuten tämäkin, piti sisällään haasteita, pettymyksiä ja suruja. Kuitenkin, ilon kanssa tasapainotellen. Maalausharrastus toimii itselläni henkireikänä ja omana selviytymiskeinona stressiä vastaan. Musiikki tosin on myös tärkeä osatekijä. Musiikkia kuunnellen nämäkin vuoden aikana maalatut taulut syntyivät.

Vuoden viimeinen teos valmistui juuri ennen vuodenvaihdetta ja etsii uutta kotia. Saaristolaismaisemaa.

Ensi vuodelle tavoitteeni on olla tuotteliaampi. Eli yritänpäs löytää tälle harrastukselle taas enemmän aikaa.

Maisemasisältöön olen luvannut lisätä ”enemmän elämää”, eli tauluissa tulisi näkyä jatkossa myös joku eläin, mahdollisesti maisemaa laajemmin ja rakennuksiakin. Tässä vuoden viimeisessä maalauksessa sellaisia on ripoteltuna maisemaan.

Tuossa työvälineistöäni ja maisemat ovat syntyneet tähän asti aina canvas kankaalle.

Jatkossakin tauluni maalaan näihin pinkopohjiin. Ensi vuodelle ei vielä ole varattuna näyttelyä, mutta katsotaan tuoko vuosi sellaisen kuitenkin mukanaan. Hyvää ja tuottoisaa tulevaa vuotta kaikille! Kiitos, kun vierailit sivuillani.